برخي از کساني که در کسبوکار خود به مرحلهي تبليغات ميرسند با اين سوال مواجه ميگردند که چرا بايد به جاي چاپ ديجيتال و استفاده از دستگاههاي پيشرفتهي چاپ، به شکل سنتي سفارش تبليغات را به چاپخانه بدهيم؟ برخي ديگر ادعا دارند که ديگر به چاپخانه نياز نيست و مثلا براي چاپ کاتالوگ بدون مشکل ميتوان همهي امکانات را در چاپ ديجيتال پيدا کرد. بگذاريد همين اول بگويم که با اين ديدگاه مخالفم و دلايلم را در اينجا مطرح ميکنم. اگر نقدي به آنها داشتيد، حتما مرا از آن باخبر کنيد.
شايد افرادي که هيچگونه استفاده از امکانات چاپخانه را برنميتابند، شرکت يا کسبوکاري کوچک دارند و حجم تبليغات آنها بسيار پايين است. خب معلوم است که چنين کاسباني، هيچگاه به خدمات چاپخانه محتاج نميشوند و ميتوانند مومات تبليغاتي کار خود را از طريق چاپ ديجيتال برطرف کنند. اگر شما صاحب يک کسبوکار بسيار بزرگ با تيراژ تبليغات بالا هستيد، بهتر از من ميدانيد که چاپ در چاپخانه نسبت به چاپ ديجيتال بسيار کاربرديتر و حرفهايتر است. معمولا چاپخانهها، سفارشات چاپ کاتالوگ زير هزارتا را قبول نميکنند. همين موضوع نشاندهندهي اين است که چنين رويکردي، يک بازي برد-برد است و هر دو طرف از آن نفع ميبرند.
وجه ديگري که باعث ميشود چاپخانه را به چاپ ديجيتال و روشهاي بهروز ديگر ترجيح دهيد، وجه اقتصادي آن است. وقتي تيراژ بالا ميرود، به تناسب هزينه هم کاهش مييابد که اين اصل در تبليغات که يک حوزهي سرمايهگذاري به شمار ميرود، بسيار طرفدار دارد. چاپخانه به اين گزاره حقيقت ميبخشد و شما را از هزينههاي گزاف براي مثلا چاپ کاتالوگ به تعداد زياد دور ميکند. بنابراين اگر حرف مخالفان چاپخانه را گوش دهيد و از آن صرف نظر کنيد، بايد سر کيسه را بيشتر شل کنيد و گلايهاي بابت قيمت بالاي تبليغات نداشته باشيد. در هر حالت اين شما هستيد که تصميم ميگيريد؛ اما من بيشتر به فکر جيب شما هستم.
بخش ديگري از استدلالها در جهت مفيد بودن چاپخانه براي کارهاي تبليغاتي، موردي و براساس ابجکت تعريف ميشوند. يعني در مورد تعدادي از اقلام تبليغاتي صادق است و در مورد برخي ديگر، خير. مثلا در اينجا من به چاپ کاتالوگ و کارت ويزيت اشاره ميکنم که به دليل مختصاتي که دارند، ميتوانند در چاپخانه توليد شوند. اين مختصات علاوه بر تيراژ چند هزارتايي که پيشتر گفتم، به نوع طراحي و کاربرد آنها هم برميگردد.
از اين نظر که طراحي اين دو محصول، سادهتر و کليتر از ساير محصولات تبليغاتي است، ميتوان در مورد آنها به راحتي چاپخانه را جايگزين چاپ ديجيتال کرد. به علاوه چون کاربرد آنها مشخص و تعريف شده است، امکان استفادهي آنها در آينده هم وجود دارد. پس سفارش تعداد بالا نميتواند شما را از بابت پخش همهي آنها نگران کند. از منظري ديگر، متأسفانه در ايران وضعيت اقتصادي تعريف چنداني ندارد و قيمت کاغذ روزبهروز رقمهاي بيشتري را ثبت ميکند. پس چاپ کاتالوگ و کارت ويزيت در چاپخانه ميتواند به سود بيشتر شما هم منجر شود و شما را از چاپهاي متعدد در طول سال بينياز کند.
اگرچه صنعت چاپ ديجيتال قلههاي پيشرفت را پشت سر گذاشته و ويترين از امکانات را به شما هديه ميکند، اما بيراه نيست اگر بگوييم که دود از کنده بلند ميشود. اگر به سراغ شرکتهاي بزرگ برويد، آنها به شما خواهند گفت که براي سفارشهايي مثل چاپ کاتالوگ و ديگر اقلام پرتيراژ حتما با يک چاپخانه قرارداد ميبندند. بنابراين لازم نيست که من نکتهاي اضافه کنم.
درباره این سایت